ویرلستاری و ترجمه تخصصی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسیاری از محققان فارسی زبان، به دلیل عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی مجبور اند از ترجمه مقاله به جای خود آن استفاده کنند. ترجمه مقاله ها اغلب در کتاب های داخلی وجود دارد. باید توجه داشت اغلب این کتاب ها بار ها ترجمه و ویرایش شده و ممکن است جملات آن عوض شده و از اعتبار آن کم شده باشد. حتی اگر مطالب آن کتاب به مرور زمان و زیر دست هر مترجم یا مولف، تغییر نکرده باشد ولی نوشتن نام نویسنده و سال نشر قدیمی آن کتاب سبب می شود که داوران مقالات یا کارشناسان مجلات خارجی به این نتیجه برسند که محقق به منابع جدید دسترسی ندارد و این مسئله احتمال پذیرش مقاله را کاهش می دهد. برای حل این مشکل باید جدیدترین کتاب را از نویسنده همان مقاله پیدا کنید.

گاها” ممکن است نتوانید کتاب مورد نظر با ویرایش جدید را در داخل کشور پیدا کنید. در این مواقع از همان نویسنده ممکن است مقالات جدید در جهان چاپ شده باشند. آن گاه اگر مقاله جدید را پیدا کنید، مشکل منبع نویسی شما حل خواهد شد و دیگر مجبور نیستید نام کتاب ترجمه شده را که سال ها از زمان نشر آن گذشته است بنویسید. به جای آن، با ترجمه مقاله جدید برای خود، جمله مورد نظر را از همان نویسنده می توانید پیدا کنید. پس از کسب اطمینان از مطابقت جمله ای که در کتاب قدیمی وجود داشت با جمله ای که در مقاله جدید وجود دارد، نام همان نویسنده را با سال انتشار مقاله جدیدتر در منبع مقاله خود بیاورید.

به طور کلی نوشتن منبع ترجمه شده به زبان فارسی برای مجلات خارجی، برای داوران جالب توجه نیست و از اعتبار مقاله می کاهد ولی برای داوران مجلات داخلی این مسئله، چندان اهمیت ندارد اگر چه مجلات داخلی نیز از اصالت منبع استقبال می کنند و آخرین ویرایش را بیشتر قبول دارند.

کارشناسان شرکت ادیتنس می توانند شما را در زمینه ترجمه مقاله و ویراستاری مقاله راهنمایی نمایند تا پروژه خود را به نتیجه برسانید.

  • ادیتنس ادیتنس
  • ۰
  • ۰

انتخاب یک شرکت ترجمه تخصصی تصمیم استرس زایی برای فرد مسئول است. شرکتی که به درستی انتخاب شود به شما در عملکرد کاری و ارتباطات به چندین زبان مختلف کمک خواهد کرد. اما اگر شرکت به درستی انتخاب نشود بدون شک با عواقبی رو به رو خواهید شد. به منظور کمک در راستای انتخاب شرکت ترجمه 4 نکته ی مهم در این جا آورده شده است.

  • مترجمان شرکت ترجمه چگونه هستند؟

شما بایستی از بابت مترجمان و شرکت احساس راحتی داشته باشید و مطمئن باشید که پروژه ی شما به دست کسانی سپرده خواهد شد که در زمینه ترجمه تخصصی و ترجمه عمومی مرتبط هستند. در واقع شما شرکتی را انتخاب خواهید کرد که تخصص مترجمان آن با زمینه تخصصی کاری شما هماهنگ باشد.

  • تجربه و شهرت شرکت مترجمی به چه میزان است؟

همکاری با شرکت ترجمه تخصصی که تجربه ی سال های کاری زیادی را دارد، اطمینان خاطر بیشتری به شما می دهد. صنایع مختلف همگی فرهنگ لغات تخصصی مربوط به خود را دارند، در نتیجه علاوه بر با سابقه بودن شرکت ترجمه شما بایستی به دنبال شرکتی باشید که با زمینه کاری شما نیز آشنا باشند. برای مثال ترجمه حقوقی و ترجمه مهندسی از جمله زمینه های خاصی هستند که نیاز به تخصص در موضوع را دارند.

  • آیا مترجمان با قرارداد بسته و غیرقابل افشاء موافقند؟

قبل از اینکه به شرکت ترجمه تخصصی اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه بدهید، خوب است که با آن ها قراردادی بسته/محرمانه ببندید. تا بفهمید که آیا شرکت انتخابی تمامی کارکنان را برای خدمات ترجمه ملزم به امضای این گونه قرارداد می کند یا خیر.

  • فرآیند کنترل کیفیت چیست؟

حتی کوچک ترین خطای ترجمه می تواند کار شما را هم چون تازه کاران جلوه دهد. قبل از انتخاب شرکت ترجمه بایستی بدانید که مدارک معتبر و فرآیند کنترل کیفیت آن شرکت چیست.

کارشناسان شرکت ادیتنس می توانند شما را در زمینه ترجمه و ویراستاری مقاله راهنمایی نمایند تا پروژه خود را به نتیجه برسانید.

  • ادیتنس ادیتنس
  • ۰
  • ۰

یکی از معمول ترین نگرانی ها این است که آیا سرویس ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی می تواند ترمینولوژی تخصصی را در ترجمه به خوبی کنترل کند یا خیر؟! برای اطمینان از موفقیت در ترجمه تخصصی ، بهترین راه همراه شدن با سرویس ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی است. سرویس ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی متشکل از یک شبکه جهانی از مترجمان متخصص در هر زمینه است. به این ترتیب این سرویس ها هر یک از پروژه ها را به افراد متخصص در آن زمینه می سپارد تا اصطلاحات تخصصی به درستی ترجمه شوند.

در این جا به چهار نکته مهم درباره سرویس ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی اشاره می شود:

  1. هدف را مستقیماً بیان کنید: برای به دست آوردن ترجمه ی تخصصی با کیفیت، بهتر است با زبانی روان و ساده بنویسید.
  2. دسته بندی مطالب: دسته بندی فابل ها برای ترجمه و نام گذاری درست آن ها، فرآیند ترجمه را سرعت می بخشد.
  3. بهره گیری از فواید “حافظه ترجمه“: حافظه ترجمه یک مجموعه داده ی زبان شناسی است که به توانایی ترجمه فرد برای ایجاد پیوستگی با ترمینولوژی تخصصی کمک می کند.
  4. استفاده از واژه نامه تخصصی: توسعه واژه نامه ترجمه از خدمات ترجمه است که دقیق و مناسب بودن ترمینولوژی های تخصصی را بررسی می کند.

سرویس ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی با وجود چنین محتوای ویژه، اهمیت پیوستگی ترمینولوژی را می فهمد. متون ترجمه شده توسط متخصصان، عبارات و اصطلاحات تخصصی را برای سایر افراد در دسترس قرار می دهد.

کارشناسان شرکت ادیتنس می توانند شما را در زمینه ترجمه تخصصی, ویراستاری مقاله یا ویرایش مقاله, سابمیت مقاله, ژورنال معتبر isi راهنمایی نمایند تا پروژه خود را به نتیجه برسانید.

  • ادیتنس ادیتنس
  • ۰
  • ۰

در این بخش در رابطه با انواع دیگری از ترجمه تخصصی نظیر ترجمه اقتصادی , ترجمه پزشکی, ترجمه تجاری و ترجمه وب سایت توضیحاتی داده خواهد شد.

ترجمه اقتصادی

ترجمه اقتصادی نوع خاصی از ترجمه است که در ترجمه اقتصادی واژه های اقتصادی متون مرتبط با دنیای اقتصاد همانند ترجمه مالی و تجاری ترجمه می شوند. ترجمه اقتصادی بیشتر در کتب مرجع استفاده می شود و ترجمه کتب و مجلات و ژورنال های اقتصادی را شامل می شود.

ترجمه پزشکی

ترجمه پزشکی شامل ترجمه کتب و مقالات و متون پزشکی و هم چنین بروشور دارو ها و دستنامه تجهیزات پزشکی است. ترجمه پزشکی هم مانند ترجمه حقوقی مستلزم دانش و تخصص پزشکی است و حتی کوچک ترین اختلاف در ترجمه و برگرداندن کلمات می تواند نتایج وخیمی به دنبال داشته باشد. ترجمه متون سایر شاخه های پزشکی و پیراپزشکی از قبیل ترجمه دندانپزشکی, دامپزشکی, پرستاری و … در حوزه خدمات ترجمه پزشکی قرار می گیرد.

ترجمه تجاری

خدمات ترجمه تجاری اغلب به وسیله شرکت هایی که با بازار بین الملل سروکار دارند مطرح شده است. شرکت هایی که در بازار جهانی فعالیت دارند اغلب به ترجمه اسناد و مدارک خود و هم چنین فهمیدن شرایط معامله و بند های قرارداد طرف مقابل نیاز دارد مترجم تجاری حرفه ای در شاخه ترجمه قانونی و ترجمه بازرگانی نیز باید تبحر و تخصص داشته باشد.

ترجمه وب سایت

خدمات ترجمه وب سایت شرکت را قادر می سازد که وب سایت خود را با کاربران مختلفی که از کشور های مختلف دارند سازگار کند. شرکت هایی که در بازار بین المللی فعالیت دارند, اغلب وب سایت خود را چند زبانه می کنند و برای تبدیل وب سایت خود به زبان مقصد به خدمات ترجمه وب سایت نیاز دارند.
موارد عنوان شده نمونه هایی از خدمات ترجمه تخصصی می باشند ولی عناوین دیگری را هم قطعاً شامل می شود.

کارشناسان شرکت ادیتنس می توانند شما را در زمینه ترجمه تخصصی و ویراستاری مقاله راهنمایی نمایند تا پروژه خود را به نتیجه برسانید.

  • ادیتنس ادیتنس